Geschreven door Geert Leijstra
Zaterdag 13-04-2019
Deel 1 Programmatijd 11:00-12:00
Een heugelijk moment om te vieren dat BC Raak'm nu al 40 jaar bestaat. In de goede oude tijd opgericht. Eind jaren 70. Moet je voorstellen. Vanaf dat moment werd de sport badminton in Grou steeds bekender. De feestcommissie bestaande uit Johan de Ruiter, Paul Trip en Paul Radder bijgestaan door Bauke, Chris en Freddy van de Old Chairmans hadden deze dag in goede handen georganiseerd. Eerst hadden we het programma voor de junioren. Er kon ingespeeld worden met ballonnen. De kinderen vermaakten zich ermee. Paul Trip heeft het voorwoord gedaan voor de junioren zodat de jubileumspelen konden beginnen.
Annelies, Anneke, Paul Trip, Bianca en Bauke hadden de spelleiding. De jeugd volgde een badminton parcours. Alle spellen gingen met racket en shuttle. Het shuttle in blik slaan. Bij de volgende de shuttle in de ogen gooien dan niet serveren. En ook de basketshuttle waar de shuttle in een net geslagen werd. Bij de middelste baan moest je de blauwe ballon zien te raken onderhands in een serveerbeweging.
Opwarmen met ballonnen Verslaggever Geert Leijstra
Deel 2 Programmatijd 12:00-13:00
Hooghouden in zoveel mogelijk slagen was een der activiteiten. Of in zoveel mogelijk slagen naar elkaar toe slaan
23 kinderen deden mee. En een paar daarvan kwamen van de Swiepers in Akkrum. Omstreeks 12:20 werden de spelactiviteiten onderbroken door een pauze met limonade en oranjekoek voor de kinderen. Daarna gingen ze vrolijk weer verder met de spelletjes. Ze hadden nog 3 spellen te gaan die ze nog niet hebben gehad bij wijze van.
De jeugdleden met vriendjes/vriendinnetjes Yonex Kids games circuit
Deel 3 Programmatijd 13:00-14:00
Paul Trip presenteerde het slot van de kinderspelactiviteiten. Volgens Bauke, Bianca, Anneke en Annelies had iedereen zijn best gedaan en was er geen onderscheid. Voor iedereen was er prijs. Alle 23 kinderen kregen een Yonex Kids Games-certificaat met een herinneringsmedaille. 80 keer was het record hooghouden deze dag. Dat was Norah Pont gelukt. Voor de kinderen was er friet met een garnituur snacks erbij. Er werd achteraf een groepsfoto gemaakt. De sportkantine liep al aardig vol. Hoe meer zielen, des te meer vreugd. Midden in de sporthal bij baan 5 werd de groepsfoto gemaakt. Met een spandoek voorgehouden van de trotse badmintonclub. Amber (dochter van Bianca) en Sjoukje kwamen professionele foto's maken voor de historische momenten met elkaar voor de groepsfoto. Daarna werd er een groepsfoto in een kring gemaakt. Amber deed dat op de tribune van schuin bovenaf met het spandoek erbij. Dat levert een mooi effect op als beeldmateriaal. Daarna kwam er een onthulling. Dat ging gepaard met een fascinerende toespraak van voorzitter Sander Schakelaar. Onder een groene deken werd een splinternieuwe indelingsbord onthuld op wieltjes. Gebouwd door Gerrit van Gerrit Met Hout. PJ Schoonmaakdiensten stond er ook met logo op bedrukt. Die bestuurt met Bianca de Vries de shuttlesponsorcommissie. Het logo van BC Raak'm stond op de deurtjes. Achter de luiken stonden de shuttlesponsoren stonden links. Het indeelbord stond in het midden.
Presentatie nieuw indeelbord Jubileumcommissie (Johan, Paul Radder, Paul Trip)
Deel 4 Programmatijd 14:00-17:00
Gerrit maakte het grote geheel. Bianca had het blauw geverfd en maakte de kaartjes voor het indelen, de shuttlesponsoren en sponsoren. Het bord werd door de sponsorencommissie ontworpen dus Peter Jagersma heeft de hand- en spandiensten eraan verleend. Ook de schroeven om de kaartjes op te kunnen hangen heeft Peter erin gezet. Druktemakers heeft het clublogo en de twee bedrijven die de grootste basis erin hadden gelegd erop gedrukt.
Een mooiere indelingsbord bestaat gewoon niet omdat deze gemaakt is met verbonden samenwerking. Er werd door Sander veeluit dank gezegd aan de mensen die het 40-jarig jubileumfeest van Raak'm hadden mogelijk gemaakt waarop hij doelt naar de Old Chairmans + de jubileumcommissie. Die kregen een unieke BC Raak'm-mok gevuld met onze paaseieren. Bianca, Peter Jagersma en Gerrit kregen een bos bloemen van het bestuur en van de jubileumcommissie een suikerbrood. Ik kreeg voor het maken van het verslag ook een suikerbrood. Ook Johan de Ruiter van de jubileumcommissie deed nog een woord. Sander noemde de tijd waarin Raak'm is begonnen. Hoe verenigd de bevolking was eind jaren zeventig wat Raak'm in al die tijd heeft weten te behouden in al die 40 jaar. Nu kon het toernooi met de oude puntentelling beginnen. Er was een A- en een B-klasse. Klasse A speelde 7 wedstrijden zonder pauze en Klasse B 6 wedstrijden met een pauze. Bij klasse A zag je badminton van topniveau.
Ouderwets gezellig toernooi Bianca en Peter puntenregistratie
Deel 5 Programmatijd 17:00-19:00
Bianca deed de puntenregistratie. Het was even wennen de oude telling, anders dan het huidige rally-pointsysteem. Het verschil in punten van beide teams was dan ook groot. Met de huidige telling gaat het vaak veel in gelijkheid op. Bij iedere misser van de tegenpartij heb je direct een punt. Bij de oude telling kan alleen de serverende partij een punt scoren. Bij de eerstvolgende misser krijgt de medespeler de service. Bij de volgende misser krijgt de tegenpartij de service, dus de kans om een punt te maken. Ga zo maar door. Omstreeks 17:00 werden de medailles uitgereikt nadat de palen en netten werden opgeruimd. Don (eerste-), Saskia (tweede-), Bauke Paassen (derde -klasse B), Maurice (eerste-) en Christoffel (tweede -prijs klasse A) hadden een medaille gekregen. Het feest werd in Meinga voortgezet. Rond 17:30 begon de volksverhuizing echt op gang te komen van de Twine naar Meinga. Daar werd een borrel gehouden. En de overgebleven oranjekoek als borrelhapje. Ideaal om bij te komen in een vrije omgeving bij de kaatsvelden en de ijsbaan. Er werd een Chinees buffet bezorgd door Kota Radja. Paul Radder was al aan het voorproeven zodat hij de introductie kon doen van het buffet. We konden heel wat keren opscheppen. Daarna om 20:00 werd er een pubquiz gehouden door pubquizmasters Chris op de Hoek en Paul Trip. Er waren 10 rondes. En een ronde voor 'waar' (groen) en 'niet waar' (rood). Je had een groene kaart om in de lucht te steken. Dat was meer om mensen op het verkeerde been te zetten. Niks opsteken was rood, want de rode kaart was er niet.
Chinees buffet
Deel 6 Programmatijd 19:00-22:00
De quiz was professioneel neergezet met beeld en geluid. En Paul en Chris hadden het tot in de puntjes geregeld. De teams waren al ingedeeld en alle teams hadden een naam gekregen. Alleen de yell niet, die moesten we zelf bedenken. Er waren 8 teams. Hier worden ze vermeld Tafel 1: Dropshot, Tafel 2: Service, Tafel 3: Klier, Tafel 4: Smash, Tafel 5: Shuttle, Tafel 6: Racket, Tafel 7: Trambaan, Tafel 8: Netrand. Er waren flink wat instinkers in de quiz verwerkt, dus moest je op scherp blijven. Er was per ronde weer een andere categorie zoals sport, film, cabaret, wereldnieuwsfeiten.
Paul Trip vroeg zich af waarom sommigen het goede antwoord wegkrasten om het foute antwoord er voor in de plaats te zetten. Dan leek je een tegenstander van je eigen spel. Er werden een paar muziekfragmenten afgespeeld waar een stuk tekst uit ontbreekt. De deelnemers moesten op het formulier antwoorden wat dat stukje tekst was wat ontbrak. Don had het voorgezegd of voorgezongen van André Hazes: Leef Alsof de morgen niet bestaat. Het zijn verleidelijke meezingers. De sfeer was gehorig. Zelfs met versterking was de quizmaster moeilijk te verstaan.
Team Netrand Pubquizmasters Chris en Paul
Deel 7 Programmatijd 22:00-23:00
Er waren muziekvragen in de laatste ronde uit de Tripparade, want Paul en Chris hadden de nummers uiteindelijk uitgezocht. We moesten de artiest raden. Tien artiesten hadden we te raden. Dat was de hekkensluiter van de quiz. Nu werden de punten door de quizmasters opgeteld per team. Het was een spannende strijd. Uiteindelijk was Dropshot de winnaar met 690 punten. De prijs was een tas wijn van de Mitra dat ze onder elkaar konden verdelen. De ploeg met de minste punten was Trambaan met 490 punten. De tram was volgens mij een beetje ontspoord. En dan was het de napret die het spits af kon bijten.
Einduitslag pubquiz Winnend team Dropshot
Er werd nog een narede gehouden.
Tjaart Martens gaf vlak daarna ook nog een toespraak : Hij prees degene die het zo goed hadden georganiseerd. Zelfs las hij de les want het gedrag kon wel anders. Vanwege het lawaai. Ook dat mocht gezegd worden. Zo hebben we weer wat meegemaakt. We hadden een onvergetelijke dag beleefd als in geen 40 jaar maar zonder die veertig jaar hadden we ook geen feest. We zijn de Old Chairmans en de Jubileumcommissie er eeuwig dankbaar voor. En iedereen die er bij was natuurlijk ook wel. Wij gaan er komende badmintonseizoenen weer gemotiveerd tegenaan.
Via deze link kom je bij de rest van de foto's
- Details
Badmintonclub Raak’m viert jubileumfeest!
Inmiddels is iedereen via de mail benaderd. Daarnaast is in diverse nieuwsbrieven aandacht besteed aan het 40-jarig jubileum. Doelstelling is dat we met elkaar een gezellige dag beleven voorzien van een sportief tintje zoals sport en spel voor de jeugdleden en voor de senioren een heus jubileumtoernooi met oude puntentelling!
We kijken uit naar je aanmelding en hopen dat we met elkaar een fantastische en onvergetelijke dag mogen beleven!
Inschrijfformulier voor seniorenleden
Inschrijfformulier voor jeugdleden
Namens de jubileumcommissie en Old Chairmans,
Johan de Ruiter, Paul Radder, Paul Trip, Freddy van der Heide, Bauke Paassen, Chris op de Hoek
Datum: zaterdag 13 april 2019
Opgave: middels inschrijfformulier
Opgeven: uiterlijk voor maandag 8 april 2019
Kosten per persoon: euro 15,- (programma jeugdleden is gratis)
Betaling: eenmalige automatische incasso middels machtiging inschrijfformulier
Jeugdprogramma
11.00 – 11.20 Inloop jeugdprogramma in sporthal de Twine
11.20 – 11.30 Welkomstwoord en uitleg jeugdprogramma
11.30 – 13.00 Sport en spelactiviteiten voor de jeugdleden
13.00 – 13.45 Patat en drinken + sluiting jeugdprogramma
13.45 – 14.00 Groepsfoto jeugdleden en senioren
Programma senioren
13.30 – 13.45 Inloop + koffie en gebak
13.45 – 14.00 Groepsfoto jeugdleden en senioren
14.00 – 14.15 Welkomstwoord en uitleg jubileumtoernooi (diverse klasses + oude puntentelling)
14.15 – 14.30 Omkleden + inspelen
14.30 – 17.00 Jubileumtoernooi incl. prijsuitreiking
17.30 Einde sporthal activiteiten
17.45 – 18.15 Inloop avondprogramma sportkantine Meinga
18.15 – 18.30 Welkomstwoord en uitleg
18:30 – 20:00 Buffet
20:15 – 22:15 Pubquiz
23:00 Sluiting avondprogramma
We maken er een super gezellige dag van met een sportief tintje!
Met vriendelijke groeten,
De Jubileumcommissie + Old Chairmans: Johan, Paul, Paul, Bauke, Chris en Freddy
Mochten er nog vragen zijn dan kun je deze stellen bij een van de leden van de feestcommissie of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- Details